I 1991
konkurrerede stud.theol. Martin Corfix sig til et vikariat som
trompetist i Fynske Livregiments Musikkorps. Her i 2021 fortæller han
om tiden som regimentsmusiker. Martin Corfix er i mellemtiden blevet
sogneprøst i Lynge-Uggerløse og tillige orlogspræst. Desuden er han
stabshornblæser i 8. Regiments Musikkorps.
Et 30-års minde
- af Martin Corfix
Den 5. august 1991 drog jeg
fra København over det Store Bælt med trompetkasse og rygsæk og
mødte til et halvt års tjeneste som regimentsmusiker på kasernen
på Sønder Boulevard i Odense. Eller nærmere i de gamle, røde
barakker, som tyskerne havde efterladt i 1945, for her lå
musikstuen, og her holdt Fynske Livregiments Musikkorps til. Jeg
skulle først og fremmest uniformeres, og den herlige og
imødekommende stabstambur, Axel Tornehave, tog godt imod mig, og
så gik det til depotet. Det var desværre lige så svært at finde en
uniform til mig som 100 år tidligere, da den lille spillemand,
Carl August Nielsen skulle uniformeres, og våbenmesteren dengang
sagde til Carl; ”krop er der fanden æde og fortære mig ikke meget
af”. Det gjaldt vist også for undertegnede, men efter Tornehaves
parlamenteren med depotbestyreren fandt han dog en uniform, der
faktisk passede mig som var den syet!
Fynske
Livregiments Musikkorps/Musikkorps Fyn - Big band
opstilling på Esplanaden ud for Kastelsgraven i København i anledning af
Forsvarets Velfærdsfonds jubilæum august 1991. De 4 små
musikkorps havde koncerter rundt omkring Langelinie, og en
fælles koncert dirigeret af Børge Wagner.
Fra venstre Jan Jørgensen, Axel Tornehave (el bas), i
forgrunden, Henrik Heick, vocal. 1. række fra venstre:
Erik Hammerbak (skjult - el-piano), Kai Kruse (tuba),
Niels Martin Møller (flygelhorn), Inge Haaning og Martin
Cholewa, (valdhorn), Tage Nicolaisen (bariton). 2. række
fra venstre: Anders Christensen, Flemming Welander og
Jakob Svendsen (tromboner) og Kurt Jensen (skjult -
euphonium). 3. række fra venstre: Kirsten Andersen
(delvist skjult bag el-bas), Per Hyttel (delvist skjult),
William Knudsen (delvist skjult) og Martin Corfix
(trompeter) (Foto: Musikkorpset). |
At Korpset havde fortrinlige musikere, der leverede blændende
blæserpræstationer, som stadig huskes. Jeg kan ikke nævne alle,
men nogle - de døde - vil jeg mindes først; baritonblæseren Tage
Nicolaisen, hvis far havde forlangt, at han først uddannede sig
til frisør, inden han kom på konservatoriet. Han skulle jo have
noget at falde tilbage på! Tage blæste aldrig en forkert node
eller knækkede - og han klippede også flere i musikkorpset.! Kai Kruse, tubablæseren og vicedirigenten var et
utroligt kært menneske, der flere gange samlede os yngste musikere
i sit hjem og serverede fransk bøf med det hele og altid god vin
til. En af de yngste, Henrik Heick, som desværre døde alt for ung,
var en fænomenal tubaist, og en musiker fyldt med sprænggode
ideer! Og blandt de levende; den altid glade janischar, Jan
Jørgensen, en dynamo på trommer! Jan spiller jeg stadig sammen
med, og vi taler tit om de gode gamle dage i Odense. Kurt Jensen
på euphonium, basunisten med den fløjlsbløde tone, der havde været
på udveksling i U.S. Marine Band og kunne blæse en 'troldesolo',
så intet øje var tørt! Sønderjyden, Niels Martin Møller, min gode
sidemand, der ved en koncert i Tyskland, spillede 'Can't Help
Falling In Love', solo for flygelhorn foran orkestret, og hans
venstre hånd begyndte at dirre af nervøsitet, men Møller stak resolut næven i
bukselommen og fuldførte soloen med et kæmpe applaus til følge, og
som speakeren sagde; ”nur mit einer Hand!".
Den 10. august blev vi for en dag lagt sammen med Slesvigske
Fodregiments Musikkorps til et korps på 33 musikere. Forud havde vi
haft to prøver i Haderslev og Odense. I anledning af IC 3 togets
ankomst til Gråsten, havde man arrangeret 'Gråsten Tattoo'. For
dronning Ingrid og et stort og feststemt publikum marcherede vi ind,
udførte evoleringer og kontramarch, det bedste vi kunne præstere, og
så spillede vi koncert, der afsluttedes med Tjaikovskijs
”1812-Ouverture”. Soldater fra Haderslev var iklædt autentiske
uniformer som franskmænd og russere og skulle undervejs i et tableau
forestille de kæmpende styrker ved Moskva. Musikkorpset var placeret
midt i det hele. Erik Hammerbak, vores musikdirigent, dirigerede,
mens Haderslevkorpsets dirigent, Jack Lawrence, skulle dirigere to
store 76-milimeter panserværnskanoner fra Sønderjyske
Artilleriregiment! Også klokken på Gråsten Kirke var han sat til at
styre over felttelefon! Hammerbak slog an, og vi intonerede
ouverturens rolige, stemningsfulde koral. Det var en smuk, varm
sommerdag, dronning Ingrid sad placeret på et podie med hofdame og
honoratiores, - da lød det pludseligt ud af mundvigen på min gode
sidemand, 2. trompetisten Niels Martin Møller; ”Hendes kongelige
højhed er nede”, og ganske rigtig - dronning Ingrid var blevet
lullet i søvn af vores musik og sad hensunken. Det varede dog kort;
russerne havde i mellemtiden fået samlet kræfterne, og det store
slag ved Moskva trak foruroligende op, det næste øjeblik øredøvende
tumult, Jacks panserværnskanoner dundrede løs og klokkerne bimlede
iblandet musketbrag og de kæmpende soldaters råb og skrig, da
hvislede Møller gennem den bølgende krudtrøg; ”Hendes kongelige
højhed er oppe”, og et hurtigt kig mod podiet forvissede mig om, at
dronning Ingrid nu var lysvågen! Messing, slagtøj, kanoner og
soldater kæmpede nu til sidste blodsdråbe! Hvem vandt egentlig, -
franskmændene eller russerne? Finale!
Efter koncerten kom en af de
pensionerede musikere fra Slesvigske, 'lille Søren', fløjtenisten
og althornblæseren Povl Sørensen, over og hilste på os. Han var
synligt imponeret! Vi sad og fik os en velfortjent pilsner, og han
fortalte om sin tid ved regimentsmusikken. To af de yngste
musikere, den førnævnte tubaist, Henrik Heick, og jeg selv
spidsede ører, og en af hans historier har jeg aldrig kunnet
glemme: I 1947 var 2. Regiments Musikkorps tilsagt at spille ved
grænsen. Man skulle modtage de jordiske rester af de danske, der
var bukket under i KZ lejrene, og de kom nu hjem over grænsen til
begravelse i Danmark: Hvide kister på hvidmalede militærlastbiler
så langt øjet rakte. Ved grænsen i Kruså blev de modtaget af de
grædende efterladte. Et par af 'lille Sørens' venner var iblandt
kisterne. Musikkorpset skulle spille sørgemusik, men da
musikdirigent Kofoed slog an til 'Altid frejdig, når du går',
kunne de ikke få en tone frem, for musikerne græd alle sammen.
Den sommerdag i Gråsten, hvor
hverken franskmænd eller russere vist vandt slaget om Moskva, vidste
vi dog ikke, hvem af russerne, der ville vinde i Sovjetunionen –
ville det blive den demokratiske reformbevægelse eller
gammelkommunisterne? Vi holdt vejret i de dage, men der var et håb
og en tro på fremtiden hos os alle: Mindre end to år før var
Berlinmuren faldet i november 1989, og det som alle troede umuligt
blev en mulighed, da de to Tysklande genforenedes i oktober 1990.
Der var nu gennemgribende reformer i Sovjetunionen, men mens vi sad
og hyggede os i Gråsten, planlagde gammelkommunisterne et kup i
Moskva, der brød ud en uges tid senere. Gorbatjov blev holdt fangen
på Krim, og vi husker alle Boris Jeltsin på den russiske tank, da
han talte til russerne og fik soldaterne over på sin side i Moskva.
Kuppet blev heldigvis slået ned af reformbevægelsen. De baltiske
lande gjorde sig nu frie af det kommunistiske åg, og en måned efter
i december eroderede Sovjetunionen og opløste sig selv. Det vidste
vi bare ikke endnu.
9. Januar
1992. Musikkorps Fyn spiller ’receptionsmusik’ for
officersmessens åbne vinduer i M/84 på Ryes Kaserne i
Fredericia. Forud spillede musikkorpset til det
nyop-rettede ’Telegrafregimentet’ i 1992 - landets største
- ved 2en af de senere års største militærparader med over
1.000 soldater på Ryes kaserne”. På slagtøj fra venstre:
Jan Jørgensen, Jakob Svendsen, Axel Tornehave. Kreds fra
højre; Musikdirigent Erik Hammerbak, Rikke Øland, Per
Hyttel, William Knudsen, Martin Corfix, Martin Møller,
Henrik Heick, Martin Choleva, Kaj Kruse (halvt skjult),
Inge Haaning, Tage Nicolaisen, Marion Weiss, Flemming
Welander og Andreas Christensen. (Foto: Martin Corfix). |
Måneden efter i september
satte musikkorpset på Odense Teater blæs på Mozarts 'Tryllefløjten'.
Det var en del af markeringen af 200 året for Mozarts død, og var
sat i værk af vores energiske chef, Erik Hammerbak; ideen og Brass
Band partituret blev hentet fra komponisten og arrangøren, Bram Gay,
fra Covent Garden, og han gæstede korpset til generalprøven og til
uropførelsen, for det var første gang i operaens historie, at et
hornorkester spillede hele operaen med sangere! Vi havde assistance
af en euphoniumblæser fra Slesvigske - Helge Pedersen - og Olav Ploug, som
jeg senere kom til at spille sammen med i Sjællandske Livregiments
Musikkorps, kom over og assisterede, så der sammen med Rikke Øland
var to es cornetter i den krævende opsætning. Fra Det Kgl. Teater
kom to fantastiske sangere; Jørgen Klint sang som altid en
overbevisende Sarastro, og Djina Mai Mai dubleret af Hanne Andersen
var uforglemmelige Nattens Dronninger. Hertil elever fra det fynske
musikkonservatorium. Det blev en kæmpe oplevelse og udfordring for
musikkorpset. I Jyllands Posten skrev anmelderen Hans Andersen:
”Tryllefløjten går over scenen med en velklang, der er forbavsende.
Ouverturen spilles elegant og med fine temposkift, og trods den
usædvanlige mangel på et Mozartorkesters strygere varer det ikke
længe, før man alligevel kender strygerne, bl.a. fordi det fynske
musikkorps i sine bedste passager spiller så rent ud sagt dejligt
mozartsk… Erik Hammerbak og orkestrets fine fortolkning af
musikkens drama følges op af Niels Pihls sceniske instruktion, der
er en lille genistreg af forløsende opfindsomhed.” Politikens
anmelder, Michael Bonnesen skrev bl.a. ”Erik Hammerbak ikke alene
røber en sikker og smidig klangsans, men også en sikker og smidig
håndtering af tempo, rytme, drama og scenisk psykologi. Det er
forbløffende at høre et brass band danse på tåspidserne og
forbløffende at høre høje, vanskelige obo- og violinstemmer lagt ud
for trompeter og blæst med ulastelig smag og ekvilibrisme”. Selv i
'The British Bandsman' blev korpsets bedrift rosende omtalt af Bram
Gay, og vi musikere var bare 'høje' efter en uge med fantastiske
forestillinger.
Her ovenpå næsten to års
corona og nedlukninger kan jeg godt sidde og drømme mig tilbage til
den sommerdag i Gråsten 1991, ja, hele den tid med optimisme og
forventning til fremtiden, der beherskede én, samhørighedsfølelsen,
men måske først og fremmest den store lettelse hos os alle i de år
over den afblæste atomkrig. Borgerkrigen var godt nok lige brudt ud
i det tidligere Jugoslavien, men det var før vi stiftede bekendtskab
med 9/11 og de efterfølgende krige i Afghanistan og Irak,
hyperglobalisering og den deraf medfølgende ensretning af
nyhedsstrøm og kultur. I skrivende stund er jeg lige hjemkommet
efter tre måneders patruljesejlads med fregatten Absalon som
orlogspræst. Vi har patruljeret sammen med Natos stående maritime
styrke i Atlanten, Det Irske Hav, Hebriderne, Nordsøen og Østersøen.
Alle steder har der været ”kispus” med russerne, og det minder
desværre alt for meget om tingenes tilstand før 1989 - og nu
Talebans magtovertagelse i Afghanistan. Det er svært at spå om
fremtiden, siger Storm P. Derfor er det godt en gang imellem at
kigge tilbage, og mon ikke flere synes, at tiden dengang var mindre
kompliceret og mere håbefuld!
Musikkorpset vendte jeg senere tilbage til og assisterede bl.a. ved
de månedligt tilbagevendende rådhuskoncerter på Flakhaven, som folk
flokkedes til, men min tid lå nu fra 1992 indtil 1996 som fast
assistent i Sjællandske Livregiments Musikkorps.
|