Københavns to
vagtparader
- af Claus von Kohl
Artiklen - som bringes i uddrag - er fra 'Garderbladet' 1935
og skrevet af bladets ddaværende redaktør Claus von Kohl.
|
Vagtparaden trækker op ved den
gamle hovedvagt på Kgs. Nytorv.
|
Hvad militærmusikken kulturelt betyder
for et land, og hvilke nationale værdier den kan tilføre folket, er
jo tit nok blevet fremhævet i den offentlige diskussion, som dens
afskaffelse ved Hærloven af 1931 har givet anledning til. Hvad betød
det f.eks. Ikke, at vi under genforeningen 1920 endnu have militære
orkestre, der nede i Sønderjylland ikke stod tilbage for, hvad vores
landsmænd dér havde været vant til fra de tyske troppeafdelinger. Og
hvad ville ikke et i grænselandet garnisoneret godt militærorkester
sige i den kulturelle og nationale kappestrid dernede?
En af
militærmusikkens mange opgaver til gavn og glæde for folket er den
daglige vagtparade, og hvorfor
skal alene København have denne nydelse, som for
mange fattige mennesker er som et strejf af solskin over dagen grå
og glædesløse ansigt? En
Garnisons-, kaserne- eller sikkerheds- vagt har jo
militærtekniske formål, men vagtparaden, der ved middagstid
daglig opmarcherer på et stemt sted i byen og
afholder en koncert, har snarere
en symbolsk betydning. Den opfylder en af statens
repræsentationspligter - dens værdi
er mere dekorativ og betyder for de begejstrede tilhørere og
tilskuere en velset afveksling i hverdagslivet.
|
Vagtparaden klar til afmarch fra Sølvgades
Kaserne 1908 - 3. eller 4. Regiments Musikkorps. (Postkort)
|
Gennem en
lang årrække havde København to vagtparader at glæde sig over:
Livgardens til Amalienborg og paraden til hovedvagten på Kongens
Nytorv bag de tre berømte kanoner; ”Abraham, Isak og Jacob”.
Det var allerede en hjertesorg for alle københavnere, da hovedvagten
i 1875 blev flyttet til Kastellet, der dengang regnedes for at ligge
uden for byen. I vittighedsbladet
’Punch’ skreves dengang derom:
”Den gamle hovedvagt vil snart forsvinde,
Hårdt trænges den tilside fod for fod,
Om føje tid vil ingenting os minde
Om stedet, hvor den stolte fæstning stod.
Og derfor sørger mand og kvinde,
Som mangen gang har hentet håb og mod
Fra vagtparadens lystige trompeter, der glædede folk, som manglede moneter.”
Men som årene gik kom Kastellet til at
ligge nærmere ved byens centrum, og hver dag - undtagen hver tredie,
når 1. Regiment besatte hovedvagten - havde byens borgere lejlighed
til at glæde sig over vagtparaden fra Sølvgades Kaserne til
Kastellet. (1. Regiment var indkvarteret i Kastellet - 3. og 4.
Regiment var indkvarteret på Sølvgades Kaserne. Derfor var der kun
vagtparade når regimenterne fra Sølvgades
Kaserne besatte hovedvagten. Alle tre regimenter havde
musikkorps - red.)
|
Vagtparaden på Grønningen på vej
til Kastellet. (Maleri af E. Henningsen 1888)
|
Livgardens vagtparade havde dengang
næppe så stort publikum som nu,
thi den trak jo kun op fra Ridehuset i Frederiksgade de få
skridt til Amalienborg Slotsplads. Men Kong Frederik VIII ændrede
dette og gav med vanlig lyst og trang til at glæde andre, byen den
fornøjelse at følge Livgardens vagtparade fra kasernen på Østervold
gennem hele den indre by til Amalienborg. ’Byens smil’ som man så
kønt og rigtigt har kaldt det.
|
Vagtparaden til Amalienborg
afmarcherer fra kasernen 1923 med stabstambour Lauritz
Løvgreen og musikdirigent Theodor Dyring. (Foto:
Københavnerbilleder)
|
I sin smukke digtsamling ’Fiol og
Sækkepibe’ har Aage Berntsen skænket os et såre tiltalende og
træffende øjebliksbillede af
vagtparaden, der trækker op. I digtets sidste og skønneste
vers spørger digteren sig selv, om det da kun er som ’byens smil’,
der liver op i gadebilledet, at
vagtparaden virker så betagende stærkt. Ikke blot på de gamle
gardere, der ved den genoplever minderne, men også på alle de unge
og gamle, der føler hjertet banke, når musikken skingrer og fanen
føres forbi.
”Er det minder i sjælen om fædrenes fejder
med klinger, der længst gik af brug?
Er det minder og fædrenes trofaste ridt
under Dannebrogs pjaltede dug?
Men så tit jeg hører de buldrende trommer
og messingtrompeternes gny,
knuger jeg hånden, som bar den et værge,
der vandt sig uvisnelig ry.”
|
Livgardens vagtparade på
Amalienborg 1933 med stabstambour Leo Sevel og musikdirigent Theodor Dyring.
(Postkort)
|
|