Den følgende artikel
handler om perioden omkring 1907-08, hvor musikkorpsene blev stillet
en udvidelse i udsigt og blev bedt om at give bud på, hvordan man
kunne ønske sig, at besætningerne så blev. Så meget større blev
skuffelsen, da Rigsdagen året efter beslutte at halvere
musikkorpsene. Fotos er tilføjet af red.
"I tilfælde af at Rigsdagen vil gå med til en udvidelse"...
Drømmene der brast med Hærloven af 1909.
- af sogne- og orlogspræst Martin Corfix
Ved hærloven af 1909 skulle alle regimentsmusikkorps
- undtaget Livgardens Musikkorps - have været nedlagt den 1. april
1911.Rundt om i
garnisonsbyerne blev der spillet afskedskoncerter, men i 11. time
efter massive protester i befolkningen og heftig debat i Rigsdagen
stillede konseilspræsident (statsminister) og forsvarsminister Klaus
Berntsen (Venstre) et redningsforslag, der blev vedtaget i
Rigsdagen på selve skæbnedagen
den 1. april 1911, og selvsamme dag blev afskedigelserne
tilbagekaldt per telegram fra Krigsministeriet!
Som man ser på Alfred Schmidts karikatur i
Blæksprutten 1909, var der ikke megen musik tilbage i hæren, hvor
konseilspræsident Berntsen sidder og leger tinsoldater med resterne.
|
Blæksprutten 1909 |
Militærmusikken blev reddet på stregen men kraftigt
beskåret fra de velspillende 20 mands regimentsmusikkorps, man havde
haft siden 1880. Et musikkorps kom herefter til at bestå af 9 faste
musikere (hornblæsere) og 3 reservemusikere
(reservehornblæsere), der kun var pligtige at spille i
garnisonen. I hærloven af 1909 var der dog indeholdt en bestemmelse
om, at musikerne skulle have et længere varsel, inden de kunne
afskediges, så de kunne nå at skabe sig en ny levevej. Dog skulle
ændringen være gennemført senest 31.3. 1915.
Der er spekuleret meget over
nedlæggelsen af regimentsmusikken i Hærloven af 1909. Min
tese er, at staten hovedkulds prøvede at dække noget af det ind, man
havde mistet ved justitsminister Peter Adler Albertis bedrageri med
statskassens midler: Uden hindringer havde han bortsvindlet 18
millioner kroner i datidens penge, svarende til omtrent hele landets
forsvarsbudget, på byggespekulation, spil, sydafrikanske guldminer
og et virvar af lånetransaktioner. Han meldte sig selv som bedrager den 8.
september 1908 i Domhusets politivagt.
|
Hans Parkov (Foto:
Tunestillingens venner)
|
Formanden for Hærens
Musiktilsyn, oberstløjtnant Hans Parkov, havde i 1901 og 1902 været på en tjenesterejse til England, Tyskland og Frankrig,
hvor han havde besøgt de førende
gardemusikkorps og her høstet mange erfaringer fra de ledende
mænd inden for militærmusikken i
de tre nævnte lande. I rapporten, han indgav efter rejsen,
kom han bl.a. ind på størrelsen af militærmusikken, og Parkov
opfordrede nogle år senere
landets stabshornblæsere
(dirigenter) til at indgive høringssvar til ”musikkommissionen” angående
regimentsmusikkorpsenes fremtidige størrelse og instrumentering som
et oplæg til videre behandling og inspiration for Rigsdagens medlemmer
m.h.t. en ny hærordning.
Svarskrivelsen fra stabshornblæser
Harald Jensen ved 3. Regiments Musikkorps på Sølvgades Kaserne i
København peger måske også i retning
af, at der var stillet en op normering i vente, idet Jensen
indleder: ”I tilfælde af at Rigsdagen vil gå med til en
udvidelse af
fodfolksregimenternes musikkorps tillader undertegnede sig at møde
med et forslag, der går ud på, dersom forøgelsen kunne blive på 9
mand, da at omdanne besætningen fra blik til harmoni med samme besætning som for tiden
Livgardens Musikkorps”.Høringssvar fra alle stabshornblæsere
skulle sendes til Hærens
Musiktilsyn. Disse svar giver os et unikt indblik i, hvad man
mente om instrumentering og instrumenternes beskaffenhed. Ud fra
besvarelserne er der intet, der tyder på et
forvarsel om musikerreduktion
eller nedlæggelse, tværtimod taler alle ud fra den antagelse,
at det drejer sig om en forøgelse af musikernes antal ud over de
eksisterende 20 mand i regimentsmusikken. Ingen af stabshornblæserne
anede altså uråd om den snarlige likvidering af korpsene!
Stabshornblæser K.M.J.C Hegeland fra Odense skriver
i december 1908: (brev af 11.12. 1908 til Parkov):
”I henhold til oberstløjtnantens ønske
om at fremkomme med et forslag til en eventuel forøgelse af
regimentsorkestrenes medlemsantal og deraf følgende stemmebesætning,
skal jeg herved tillade mig at fremsende følgende, idet jeg dog må
forudskikke den bemærkning, at
den økonomiske side af sagen har været
afgørende overfor de, af et musikalsk
standpunkt set, ellers ønskelige forøgelser. I Betragtning
heraf foreslås følgende:
Forslag 1. Musikkorpsene forøges med
hver 3 mand, således at den reglementerede besætning for et
infanteriregiments musikkorps bliver:
|
Stabshornblæser Hegeland,
6. Regiments Musikkorps. (Foto: Fyns Militærhistoriske
Samling) |
1 fløjte 1 oboe 1 Es-clarinet 4 B-clarinetter 2 B-cornetter 2 Es-trompeter 2 Waldhorn 1 altbasun 2 tenorbasuner 1 basbasun 1 tuba 1 helikon 1 lille tromme 1 stortromme 1 par bækkener
I alt 22 mand samt en dirigent tilsammen
23 mand.Forslag 2. Samme besætning som forslag
1 samt 1 fagot og en tenorbasun mere, i alt 25 mand.Forøgelse af stemmebesætning må betragtes som et
godt fremskridt og navnlig forslag 2 vil være i høj grad ønskeligt.
Den opstillede stemmebesætning er
i begge tilfælde beregnet til marchbrug. Ved koncerter kan
der til slaginstrumenterne spares en mand, som så indtræder med et
blæseinstrument.”
Oberstløjtnant Parkovs ønske om
at kunne opdele
regimentsmusikkorpsene yderligere ”… i 2 á 3 mindre korps under
kantonnement eller lignende større øvelser, …så de derved kunne
betjene flere af regimentets
bataljoner på én gang”,
kan måske sidenhen i
Hegelands forslag have givet Klaus Berntsen ideen til
redningsforslaget, idet det er påfaldende, at beskæringen af et fodfolksmusikkorps i 1911
bliver næsten identisk med Hegelands 12 mand (se nedenfor).Hegeland spår
fornuftigvis ikke forslaget gode muligheder: ”Her kommer
imidlertid den største vanskelighed, idet et harmoniorkester af
ovenanførte beskedne størrelse, ikke kan afgive en fyldestgørende
besætning til selv mindre orkestre uden at måtte gå over til
hornorkester, dette vil medføre flere vanskeligheder navnlig med
hensyn til embouchure for træblæsernes og waldhornisternes
vedkommende, ligesom også et dobbelt repertoire og ekstra
instrumenter skal medføres, måske under forhold hvor pladshensyn
netop kræver den største økonomi på transportområdet. Men tænker man
sig et harmoniorkester på 25 mand delt i 2 mindre hornorkestre til
brug i bataillonchefernes kvarterer, så måtte stemmebesætningen
blive: 1 piccolo i Es 2 cornetter i B 2 trompeter i Es 2 altbasuner 2 tenorbasuner 1 tuba 2 tambouri
Tilsammen 12 mand”Hegeland benytter i øvrigt lejligheden til at anmode
Parkov om ”...ved given lejlighed at lægge et ord ind til fordel for
betegnelsen Spillemand eller Hornblæser ombyttes med benævnelsen
”musiker” eller
”regimentsmusiker”. Denne benævnelse er almindeligt sprogbrug
blandt befolkningen og svarer bedre til det krav der stilles til et
regimentsorkesters medlemmer”De andre
stabshornblæsere fulgte trop. Andreas Larsen i Fredericia mente ikke
en forøgelse af den nuværende besætning på 20 mand ville gavne
meget, men foreslog, at musikkorpset blev omdannet til et
harmoniorkester med besætningen: 1 fløjte 1 oboe 1 Es klarinet 5 B klarinetter 1 fagot 2 cornetter 3 Es trompeter 3 valdhorn 2 tenorbasuner 1 bariton 1 tuba
1 helicon
2 trommer (stortromme og bækken måtte trakteres af
reservespillemænd).
I alt med dirigent 26 mand.
Fordelen, som Larsen så det, lå i, at man med denne
besætning kunne spille de gængse tyske harmoniarrangementer uden at
skulle omarrangere dem. (Brev af 23.11. 1908 fra A.L. til Parkov)
|
Stabshornblæser Andreas Larsen (nr. 4 fra venstre i forreste
række) med sit 7. Regiments Musikkorps i Fredericia 1897.
(Foto: Lokalhistorisk Samling Fredericia) |
|
Stabshornblæser Valdemar
Nielsen, Den Kongelige Livgardes Musikkorps. (Foto:
Livgardens Historiske Samling) |
Stabshornblæser Valdemar Nielsen ved
Den Kongelige Livgardes
Musikkorps, som indtil 1923 var på 43 musikere, har også
ønskesedlen fremme, når han skriver: ”Ved en eventuel udvidelse
af Livgardens Musikkorps… skal jeg udtale, at jeg navnlig føler
savnet af to tenorhorn og en baryton”. Var der tale om en mere
vidtgående udvidelse, ville Nielsen ved besættelsen af nye
instrumenter ønske det i
rækkefølgen: fløjte, oboe, fagot, clarinet, clarinet, helicon
i B, trompet, clarinet, tuba i B, althorn.Det økonomiske grundlag kom Nielsen også ind på:
”En udvidelse af musikkorpset i hele det omfang, som foran er
anført, ville for staten på en formentlig overkommelig måde, kunne
opnås, ved at underlægge musikkorpset de i livgarden, som tamboure
tjenstgørende spillemænd V, og i deres sted uddanne tamboure af det
værnepligtige mandskab”. (brev af 31.12. 1908 fra Nielsen til
Parkov)
Stabshornblæser Stuhr i Viborg indsender
den 8. november 1908 sit svar og foreslår besætningen:
1 fløjte 1 oboe 1 Es klarinet 4 B klarinette 1 fagot 1 piston (piccolocornet) i Es 2 piston (cornetter) i B 3 Es trompeter 4 valdhorn 2 tenorhorn 3 tromboner 2 basser 2 trommer
Hvis regimentets 3 batailloner under
øvelser skal have musik samtidig,
kan denne besætning med hjælp fra reservespillemænd deles i
3, mener Stuhr, eller at
infanteriets musikkorps opnormeres til
25 mands musikkorps, der så med
reservehornblæsere kan deles i 3 og spille til march og
lettere underholdningsmusik: 3 piccoloer i Es 4 cornetter eller flygelhorn i B 4 trompeter, 2 i B og 2 i Es
3 althorn
2 tenorhorn
3 tromboner
1 basbasun
1 tuba i F
1 tuba i B
2 tambours og dirigent
|
9. Regiments Musikkorps foran
Thorning Skole 1902. En afslappet stabshornblæser Vilhelm
Stuhr yderst til venstre med lang pibe og løsthængende
sabel. (Foto: Prinsens Musikkorps) |
Stabshornblæser Jens Norup ved
4. Regiments Musikkorps på Sølvgade Kaserne
foreslår både messingbesætning og
harmonibesætning, og her har han i sit svar ikke opgivet
tanken om 4 saxofoner, sopran, alt, tenor og bas, som han allerede
1903-04 havde haft på prøve i musikkorpset, men som åbenbart ikke
fik lov at køre videre. Og bevæggrunden er for Norup klar: ”Har
foreslået 4 saxofoner i stedet
for 2 oboer og 2 fagotter, da jeg har erfaret, at de sidste
ikke gør tilstrækkelig virkning i fri luft.” (udateret brev fra
Norup til Parkov)
I 1903
blev fire sopran-, alt-, tenor- og barytonsaxofoner indkøbt hos den
belgiske instrumentfabrik 'Mahillon' i Bruxelles. Selv blæste Norup
sopransaxofonen. Hvordan det har kunnet forenes med Norups
trompetembouchure(!) er svært at forstå, men i 1904 blev
saxofonprojektet skrinlagt. Saxofonerne befinder sig i dag på Musikhistorisk Museum. Men Norup
vil altså igen i 1908 prøve kræfter med saxofoner, idet de klinger
stærkere end oboer og fagotter i fri luft, som han skriver.
|
Stabshornblæser Jens Norup
og sit 4. Regiments Musikkorps på havnen i Middelfart 1904.
Norup (forrest) står med sin sopransaxofon. (Foto:
Middelfart Lokalarkiv) |
En af de største musikalske begavelser i
dansk regimentsmusik, Stabshornblæser ved 8. Regiment i Århus, Ludvig Makwarth, kommer måske med det mest gennemtænkte og realistiske
forslag: ”Et blikorkester (messing) på 24 mand
foruden dirigenten ville være
ganske for- trinligt og ville kun være 5 mand mere end det nu
er tilfældet: 1 piccolo I As
(høj As) (vidrørede instrument)
2 piccoloer i Es
(vidrørede instrumenter) 3 flygelhorn i B (vidrørede instrumenter)
4 trompeter, 2 i B og 2 i Es (smalrørede
instrumenter)
2 althorn (vidrørede instrumenter)
3 tenorhorn (vidrørede instrumenter)
1 bariton (meget vidrøret instrument)
1 altbasun (meget smalrøret instrument)
2 tenorbasuner (meget smalrørede instrumenter)
1 basbasun (meget smalrøret instrument)
1 tuba i F
(vidrørede instrument)
1 tuba i B
(vidrørede instrument)
1 lilletrome
1 stortromme
med bækkener
|
Stabshornblæser Ludvig
Makwarth, 8. Regiments Musikkorps. (Foto: familieeje) |
”På marchen overgår det ene flygelhorn
i B, eller en anden efter
dirigentens skøn, til at slå bækkener”.
Makwarth skriver videre, at nok kan 24 mand samt en
dirigent lave harmonimusik, ”...men efter de erfaringer jeg har
gjort, er det ikke ”festligt” nok. Skal militærorkestrene
være harmoniorkestre, må stemmetallet højere op, og det ville
efter min opfattelse se således ud:
2 fløjter (en grand og en piccolo)
2 Es-clarinetter
2 primo B-clarinetter
2 secundo B-clarinetter
2 3die B-clarinetter
2 oboer
2 fagotter
4 Waldhorn
2 F tubaer
1 contra B tuba
2 B flygelhorn
2 B trompeter
2 Es trompeter 1 tenor bariton 1 bas bariton 1 altbasun 2 tenorbasunerv 1 basbasunv 1 lille tromme 1 stortromme med bækkener
I alt 35 mand foruden dirigenten”
Makwarth kan dog se det helt urealistiske i sit
forslag og ender op med at konkludere: ”Men da et sådant ønske
næppe lader sig realisere - ja –
så ville det være en uvurderlig forbedring, når
militærorkestrene her i Danmark blot måtte blive 5 mand større og
indrettet som første plan
(messing). Der vil deri findes store forbedrede
klangforhold”.
”Jeg har opført
althorn og tenorhorn på planen, da de instrumenter, vi har nu, er
byggede i basunform og ere hverken basuner eller horn, men snarere
en slags bastarder, idet tonen
hverken er horn eller
basun, men snarere halvt af hver slags. De opførte 4 basuner
tænkes som smalrørede trækbasuner, men da trækbasunen ikke er heldig
i det fri, så kan en lignende erholdes med selv samme toneklang, når
den tages med perinet-ventiler. I håb om at denne min opfattelse må
vække hr. oberstløjtnantens interesse,
tillader jeg mig at tegne mig med ærbødigste honnør”. (brev af
6.11. 1908)
I april 1909 blev alle drømme om en forøgelse af
musikerantallet i de militære musikkorps med et pennestrøg fejet af
bordet af Rigsdagen, men militærmusikken blev altså reddet, da alt
håb syntes ude. 12 mands musikkorpsene var i øvrigt langt bedre end
deres rygte. Det var fortrinlige musikere, der beklædte de forskellige
stemmer. Det kan vi læse i oberstløjtnant
Parkovs skriftlige bedømmelse af alle musikkorpsene i
perioden 1911 - 1925, der ligger på Rigsarkivet i
Hærens Musiktilsyns arkiv.
Allerede i 1913 kan Parkov således skrive i Musiktilsynets
årlige bedømmelse af Norup og 4. Regiments Musikkorps: ”Det er en nydelse
og en glæde at høre korpset. Stabshornblæserens teoretiske
dygtighed, hans praktiske
erfaring og særdeles gode evner som
leder og hans sunde smag kommer
korpset til stor nytte,
hans interesse for den ham betroede gerning og evne til at få
sit korps til at yde det mest
mulige giver præstationerne farve
og udtryk. Korpset er altid veldisponeret”.
|
Musikkorpset på 12 mand som fik
så meget ros fra Hærens Musiktilsyn - stabshornblæser Jens
Norup (i midten med sin kornet) og 4. Regiments Musikkorps.
(Postkort) |
12 mandskorpsene varede ved
indtil forsvarsforliget i sommeren 1922 mellem
regeringspartiet Venstre og De Konservative, der igen betød en
drastisk besparelse af
militærudgifterne og en kraftig reduktion af den militære
styrke. Ritmester i husarregimentet af reserven, Cay Lembcke, vendte
sig kraftigt mod forliget i et interview i B.T, idet han betonede,
at han ”...hellere ville være skærve-slager end officer i en
operettehær”.
Musikkorpsene i infanteriet forøgedes med Hærloven
1923 dog fra 12 musikere til 15 faste musikere, men man fodrede
i virkeligheden bare hunden med dens egen hale: Det var
nemlig de overskydende musikere fra de i 1923 nedlagte 3. og 4.
Regiments Musikkorps på Sølvgades
Kaserne i København og 4. Dragonregiments
Musikkorps fra Næstved samt
fra Livgardens Musikkorps, som
blev skåret ned fra 43 til 36
musikere, der blev fordelt på de
resterende musikkorps. Nu havde man så til gengæld 9
fredelige år, indtil der bogstaveligt talt blev blæst requiem
over regimentsmusikken i 1932.
|
Et af de musikkorps, der blev
nedlagt i 1923, og hvor musikerne blev overført til hærens
øvrige musikkorps - 4. Dragonregiments Musikkorps fra
Næstved med musikdirigent Bendt K. Bendtsen. (Postkort) |
Kilder:
Rigsarkivet:0180-007 Forsvarets Musiktilsyn indgåede skrivelser 1898-1987, 1906-1910
0180-007 Forsvarets Musiktilsyn 1880-1979 V. Varia. Parkovs skriftlige
bedømmelse af musikkorpsene 1911 – 1925Trykte kilder:
Kröier og Hinge Den danske Underofficer s. 272-273 – redningen i 1911 Cay Lembcke citatet fra bogen: Fører uden folk. Ole Ravn 2007
|